o.b.® har gjort livet lättare för tjejer i över 65 år
o.b.® har medverkat till att förbättra livskvaliteten för kvinnor under mer än ett halvt sekel, under en tid då villkoren för kvinnor har förändrats enormt. Läs om hur o.b.® förändrat de hygieniska förutsättningarna för kvinnor och lyckats att fortsätta leverera förbättrade produkter genom åren.
Det har hänt så mycket sedan de första o.b.®-tampongerna lanserades. Kvinnans frigörelse, den sexuella revolutionen: livet är verkligen annorlunda än för 65 år sedan. De hygieniska förutsättningarna för kvinnor har förändrats och o.b.® har blivit en del av kvinnors ökade rörelsefrihet och självförtroende!
Välj ett årtal på tidslinjen och följ med o.b.® bakåt i tiden!
Början på en revolution (1947)
1947 ser den tyske ingenjören Carl Hahn en annons för tamponger i en amerikansk tidskrift. Det finns inget liknande i Tyskland vid den här tiden. En sådan produkt skulle kunna ge kvinnor helt nya hygieniska förutsättningar!
En av pionjärerna bakom o.b.®-tampongen är gynekologen och simmerskan Judith Esser, som har ansvaret för den medicinska forskningen och utvecklingen, tillsammans med advokaten Heinz Mittag.
De första stegen mot framgång (1950)
Det finns en fungerande prototyp och nu behövs det en maskin för att kunna starta massproduktion. Snart har man uppfunnit en metod för tillskärning och montering av bomullsremsor och snören.
Nästa steg är medicinska tester av tampongernas säkerhet och hygien. I mars får kemister i Wuppertal se den nya uppfinningen. Endast fyra dagar senare börjar de första tampongerna säljas!
De kallas o.b.®, som är en förkortning för tyskans ”ohne Binde” – ”utan binda”!
o.b.®-tampongerna får ett delat mottagande; men trots de initiala invändningarna blir o.b.® snabbt en bästsäljare.
Det som händer sedan är smått revolutionerande: under det första året säljs fler än 10 miljoner tamponger!
De första åren med o.b.® (1952)
Allt fler kvinnor använder o.b.®-tamponger! De lär sig samtidigt om sina kroppar med hjälp av den information som o.b.® sprider i broschyrer, annonser och förpackningsfoldrar. Detta skingrar alla funderingar som kvinnorna kunde ha.
Men informationen är dubbelriktad: kunderfarenheter och laboratorieforskning leder till uppfinningar som till exempel tampongen ”Super” i o.b.®:s produktsortiment.
o.b.® utvecklar tampongen ”Mini” (1972)
Ny forskning skingrar idén att tamponger inte kan användas från en flickas första mens. Gynekologisk forskning visar att vid tiden för den första mensen så gör hormoner att slidkransen blir mjuk och flexibel. Detta innebär mindre att tamponger vanligtvis kan användas utan några problem.
o.b.® utvecklar tampongen ”Mini”, som är speciellt utformad för unga flickor. Provförpackningar med detaljerade instruktioner används vid marknadsföringen.
o.b.® blir en del av företagsgruppen Johnson & Johnson (1974)
o.b.® blir en världsspelare (1986)
o.b.®:s framgång sträcker sig långt utanför Tysklands gränser: på bara ett år säljs 3,5 miljarder o.b.®-tamponger i 122 länder.
o.b.®:s jubileum (1990)
o.b.® har funnits i 40 år och firar att den totala försäljningen i världen har uppgått till över 50 miljarder tamponger.
Under 1990-talet uppstår en längtan efter större individualitet, självständighet och en öppenhet inför olika livsstilar. o.b.® lägger till serien Comfort till sitt produktutbud. Nu kan alla kvinnor hitta en tampong som passar oavsett tidpunkt och storlek på blödning.
Fortsatt utveckling (2002)
o.b.® lanserar den första tampongen med långa vridna kanaler som är utformad för att samla upp mensen inuti tampongen och ge ett pålitligt skydd.
Den perfekta kombinationen (2005)
o.b.® ProComfort™-tamponger kombinerar o.b.®:s bästa egenskaper i en enda produkt: vridna kanaler för pålitligt skydd och det unika mjuka och lena SilkTouch™-höljet som gör tampongen lätt att få på plats och ta ut.
Den första natt-tampongen (2014)
Den nya o.b.® Pro Comfort™ Night med innovativt SilkTouch™-hölje är revolutionerande! Vingarna anpassar sig försiktigt efter kroppen och leder vätskan in i tampongkärnan. Tampongerna ger ett tryggt och fräscht skydd hela natten!
Johnson & Johnson, företaget bakom o.b.®, har mer än 125 års erfarenhet av hälso- och sjukvård.
Förr och nu
Känns det som att du inte kan göra vad du vill vissa dagar? Du kanske hoppar över att bada, tränar mindre eller struntar i att ta på dig din nya åtsmitande klänning? För många år sedan fanns det färre alternativ för tjejer, men tack och lov är det annorlunda nu! Läs om hur idén om o.b.® föddes och om vilken betydelse en kvinnlig gynekolog och passionerad simmare hade för utvecklingen av den här revolutionerande produkten.
Kvalitet att lita på
Vad är det som gör o.b.®-tamponger så speciella? o.b.®-tamponger är en del av livet för miljontals tjejer och kvinnor. De litar på o.b.®:s kvalitet och vi arbetar hårt för att de ska fortsätta göra det. Vi är mycket noga med alla produkter vi utvecklar, särskilt produkter som har direkt koppling till kroppen och hälsan. Vi utvecklar och tillverkar o.b.®-tampongerna så att de ska uppfylla högsta kvalitetsstandard och gör noggranna kontroller. Vi försöker alltid hitta nya sätt att förbättra tampongerna, så att de blir ännu bekvämare och ger ännu bättre skydd.
HÅLLBARHET
Hållbarhet innebär ett ständigt arbete med hänsyn till miljön och våra kunder. Detta är ett ledord för oss. o.b.® tillverkar miljarder tamponger varje år. Hur arbetar vi för att varje tampong ska påverka miljön så lite som möjligt?